utorok 6. septembra 2011

JAPONSKÉ VLAKY

Po Japonsku je dobré pohybovať sa vlakmi, pretože je to v podstate najrýchlejší spôsob. Vlaky sú tam rôzne. Od metra vo veľkomestách, cez lokálne vlaky, rýchlejšie vlaky až po luxusné rýchlovlaky, ktoré majú svoje špeciálne vyhradené trate. Napríklad z Osaky do mesta Kyoto trvala rýchlovlaku cesta 12 minút – vzdialenosť bola 43 km. Čiže napr. z B. Bystrice do Brezna za 12 minút. Neuveriteľné! Vyše 600 km z Osaky do Tokya 3 hodiny aj so zastávkami... V Japonsku sme sa premiestňovali so železničnou spoločnosťou JR, ktorá má aj systém rýchlovlakov Shinkanzen. Lokomotívy vyzerali takto:




Na nástupištiach je presne vyznačené, ktorý vagón kde pristane, takže sa cestujúci môžu hneď postaviť tam, kde nastúpia. A je to pritom také jednoduché. Dĺžka vagónov je rovnaká a rušňovodičovi stačí značka na nástupišti, kde má zastať. Cestujúci nemusia pobehovať tak, ako „zákazníci“ ŽSR. Nápisov je dostatok, len škoda, že drvivá väčšina je v japončine.




Aj v samotných vagónoch sú informácie pre cestujúcich na prehľadnom paneli (bohužiaľ riž drvivou väčšinou v japončine, ale aspoň sa človek dozvie v angličtine, kam cestuje a nasledujúcu zastávku). Vagóny sú samozrejme čisté, sedadlá sa dajú otáčať. Môže sa teda sedieť vo dvojiciach ako v autobuse, alebo vo štvorici, keď sa otočia dve sedadlá. Domáci cestujúci sú tichí, tiež väčšinou Japonci (cudzincov sme teda veľa vo vlaku nevideli). Kufre sa odkladajú na začiatku vagóna, nikto ich nezoberie. Keď vstúpi do vagóna kontrolór, tak sa ukláňa, pričom hovorí zdvorilostnú formulku o dobrom dni a o tom, ako je rád, že si cestujúci zvolili práve tento vlak. To isté zopakuje, keď odchádza z vagóna. Okrem toho, že v súprave je reštauračný vozeň, sú v niektorých vagónoch automaty na nápoje a na snack. Tiež chodí po vlaku predavač(ka) s vozíkom a tovarom. Slušnosť k cestujúcim a úsmev na tvári je samozrejmá. 


 
Keď sa nejaká Japonka začne vo vlaku nudiť, môže si napríklad poskladať papier do nejakého tvaru...


Ako je vidieť na fotke hore, ešte aj na sedadlách sú schémy súprav vlaku, aby sa cestujúci vyznal vo vlaku a pohodlne našiel WC, bufet, fajčiarsky vozeň...
No a na záver som si nechal fotografie železničnej stanice v meste Kyoto. To sa musí vidieť, to sa nedá rozprávať! Je to obrovský moderný komplex vzájomne prepojených budov. Sú tam kiná, reštaurácie, hotely, vyhliadka, kilometre podzemných chodieb, stovky obchodov, cestovné kancelárie a desiatky tisíc ľudí.





Aby sa cestujúci a prechádzajúci cítili dobre všade, všetko je potrebné vyčistiť a vyleštiť.

 
Čakanie na vlak je možné si skrátiť aj tancom...


Zo stanice je krásny výhľad na mesto. Pôvodne domáci obyvatelia protestovali proti takej velikánskej modernej budove vo svojom historickom meste (je tam síce veľa pamiatok UNESCO, ale ten zvyšok je tak moderný, že už sa to viac ani nedá), ale teraz je jednou z turistických atrakcií.



Je neuveriteľné, že v niekde na svete dokázali investovať veľké peniaze do stavby budovy, ktorá slúži prevažne verejnosti, je pekná a ešte ju aj udržiavajú, aby vyzerala peknou aj naďalej. Jednoducho ďalší nezabudnuteľný zážitok.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára